Kyndelmissefest

Kyndelmisse

Ordet er sat sammen af kyndel som betyder lys (vi kender stadig ordet fra kandelaber), og misse som betyder messe eller gudstjeneste. Ofte blev dage blot kaldt ”Kjørmes”. Ordet kjørmes-knude er en betegnelse for strengt vintervejr.

Sandsynligvis er Kyndelmisse en hedensk festdag, som er gået over og blevet en del af kirkens mange fester i katolsk tid, - en mindefestdag til ære for jesusbarnets fremstilling i templet: 40 dage efter hans fødsel. På dagen indviede man de vokslys der skulle bruges i årets løb.

Frem til 1770 var kyndelmisse officiel helligdag i Danmark. Man samledes til kjørmesgilde og var overbevist om, at vejret på dagen varslede og gav vejrspådomme for de kommende måneder. Helst skulle det blæse kraftigt denne dag. Gerne så voldsomt, at ”atten kællinger ikke kunne holde den nittende ved jorden”.

Hvad sker der på dagen?

Vi mødes oppe i børnehaven alle sammen. Vi går tur med vores hvide lygter mens vi sammen synger ”Det er hvidt herude”. Efterfølgende er der en kop kaffe/te til at varme sig på, inden I alle skal på arbejde eller aflevere større søskende i skole.