Velkommen til børnehaven

Velkommen i Ribisgården

Når I starter direkte i børnehaven, bliver I inviteret til en rundvisning, hvor vi fortæller om vores værdier og hverdagens mange timer. Derefter bliver I inviteret til en forventningssamtale med pædagogerne. Her lytter vi til jeres fortællinger om jeres barn, således vi kan tage imod barnet på bedste vis.

I Ribisgården sætter vi rammerne for børnenes læringsmiljø. En organisering af børnefællesskaber, hvor vi styrker børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse.

Det betyder, at vores børn fordeles ud på 4 større fælleskaber. Disse fællesskaber er aldersopdelte. I ydertimerne har børnene mulighed for at blande sig med hinanden. De store er kulturbærere og mesterlærere for de små. At styrke fællesskabet er den røde tråd i barnets tid i Ribisgården – fra vuggestue og til de skal i skole.

Vi vil fortsat gerne styrke børnenes relationer, langsommeligheden og have færre skift. Derfor går vi fra 6 ugers skift til 8 ugers skift i børnenes nærværsgrupper.

Derudover har vi erfaret, at de 3 årige er på overarbejde i skoven. Det betyder de bliver hjemme i børnehaven det første års tid og ikke er en del af skoven, førend de rykker op i lille mellemgruppe.

Ligeledes har vi erfaret, at de kommende skolebørn profiterer af at være sammen og i skoven i en længere periode på 2 måneder op til deres skolestart. Børnene får et længere forløb, hvor der bliver en særlig fokus på børnenes dannelse, mod og robusthed. Et fokus på egen sundhed og selvhjulpenhed. Således styrker vi børnene til at møde skolen og de forventninger der ligger der. Det giver luft til de øvrige børn der er hjemme.