Legezoner

Når vi arbejder med Legezoner, tænker vi, at rum og pædagogik hænger uløseligt sammen - sammen gør de en helhed. Vi ønsker, at alle vores børn har adgang til gode og inspirerende legezoner, som vi gerne vil fylde med leg, sanselighed, fantasi, magi og læring. Legezoner kan noget forskelligt. Nogle maner til ro og fordybelse mens andre inviterer ind til høj aktivitet. Vi ønsker at skabe Legezoner, der fungerer som en aktiv medspiller i børnenes læringsmiljøer.

I Ribisgården har vi følgende Legezoner indenfor:

• Skoven der er sanselig og organisk
  • Familiestuen, der inviterer ind til far, mor og børn lege
  • Kreativitet, hvor barnet er i centrum for egne skabende processer med genbrugsmaterialer og naturmaterialer
  • Rytmik, hvor barnet kan kreere motoriske baner og udfordrer den vilde leg i samspil med andre, eller fordybe sig i Yoga

Hvad kan vi udenfor i vuggestuen?

I vuggestuen har vi arbejdet med at gå fra legeplads til have, hvilket betyder vi har indrettet os med en sansehave, bakker og dale, klatre, sanse i drivhuset, lege i halmballerne, lave kager i sandkassen og rutsche med fart på. Gemme sig i hulen eller få læst historier i skuret. Smage på bær og krydderier, der er plantet. Lege med vand og hoppe i vandpytter.

Hvad kan vi udenfor i børnehaven?

I børnehaven har vi Fredsskoven med bålplads, huler og høns. Vi har sandkassen til at bygge slotte, borge og vandkanaler. Vi cykler på "Ribisringen", vi klatrer i æbletræer, løber op og ned af bakken eller rutscher ned. Vi fordyber os med kreativitet og viden i Naturskuret, drikker te om morgenen, leger sammen i legehuset eller spiller bold på boldbanen, hvor vi også ofte danser til børnenes egen hitliste. Eller de kan ligge i refleksionshaven og kikke op på skyer, der forestiller noget, eller kikke ned i græsset og gå på opdagelse; Hvem mon bor der?