Velkommen til Vuggestuen

Velkommen

I har nu fået en plads i Ribisgården. Vi glæder os meget til at lære jer og jeres lille barn at kende. I bliver inviteret til en rundvisning, hvor vi fortæller om vores værdier og hverdagens mange timer. Fortæller hvad vi er optaget af pædagogisk. Dernæst bliver I inviteret til en forventningssamtale, hvor vi lytter til jer , når I fortæller om jeres barn. Vi fortæller hvordan vi tager imod jeres barn og om hvordan den første tid former sig. I skal være tilstede i den første uges tid.

Hjertelig velkommen

En lille fortælling om, hvordan dagen starter

Måden vi møder børnene om morgenen, udtrykker en omsorgsfuldhed til glæde for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Der bliver slået på de små klokker, der hænger på havelågen, den voksne, der har barnet i sin nærværsgruppe kommer hen og tager imod. Byder indenfor i den tidlige morgenstund. Vinker farvel til mor eller far. Derefter går barnet sammen med den voksne ind i køkkenet og putter sin frugtmadkasse i kurven. Derefter går de sammen mod garderoben, hvor tasken hænges på plads. Nu er tiden kommet, hvor de sammen går ud i haven. Nogle venner er måske allerede kommet og har lyst til at lege. Nogle børn lytter til en lille fortælling i skuret, hvor de fine glødelamper er tændt. Andre synger eller graver i sandkassen. De voksne bliver hos børnene og på et tidspunkt i løbet af morgenen får børnene serveret en morgenhapser. Der deles vi om lækkerierne mens vi drikker lidt vand. Børnene har deres faste pladser. Nogle spiser ved halmballerne, nogle i skuret mens andre finder en lille bakketop. De yngste børn spiser deres morgenhapsere indenfor, hvor loftslyset slukkes, det lille lys tændes, klangskålen slås an og de synger årstidens sang og navnesang. Børnene peger måske på en lille mariehøne og så må vi også synge den sang.