Barnesynet

I Ribisgården har børnene ret til at være børn, til at være forskellige og til at udvikle sig i forskellige tempi. Vi er både omsorgsfulde og stimulerer børnene, således vi understøtter deres trivsel, læring, udvikling og dannelse. Ethvert barn udvikler egen identitet i et miljø med tryghed og nærvær. Det enkelte barn oplever glæde ved at lære, ved at indgå i sociale fællesskaber og ved at opnå kompetencer til at forandre verdenen omkring sig. Vi skal både som forældre og professionelle have de højeste ambitioner for udvikling af vores børns potentialer og dermed skabe de bedste betingelser for børnene.

I relation til den styrkede læreplan fokuserer vi på læringsmiljøerne frem for at måle det enkelte barns læring. Vi har etableret gode og inspirerende læringsmiljøer, hvor barnet naturligt udvikler sig og udfolder de kompetencer, de tilegner sig med tiden. Læringsmiljøerne understøtter og drager omsorg for alle børns læring, udvikling, trivsel og dannelse i et fællesskab, hvor alle børn er betydningsfulde. Der er 2 elementer, som har central betydning for læringsmiljøets understøttelse af børns læring, udvikling, trivsel og dannelse, nemlig processer og strukturer:

1. Processer, som fx samspillet mellem børn, relationer mellem børn og voksne, samarbejdet mellem medarbejdere, samarbejdet mellem Ribisgården og forældrene mv.
  2. Strukturer, som fx medarbejdernes kompetencer, børnegruppens størrelse, de fysiske rammer og deres æstetiske udformning, normeringer mv.