Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Legen

Et stimulerende lege og -læringsmiljø

For at skabe og udvikle Ribisgården af høj kvalitet skal vi udvikle et rigt og stimulerende lege og-læringsmiljø. Vi giver børnene muligheder for en lærende kommunikation, og de voksne viser, at de er optagede af børnenes interesser. Det betyder, at vi gør os umage med at udvikle læringsmiljøet ved:

  • At børn er deltagende og har indflydelse på deres egen læring
  • At vi skaber rum for, at børnene udvikler deres relationer i samspillet med hinanden og med de voksne
  • At vi har øje for rummets betydning for børnenes dannelse, trivsel, læring og udvikling
  • At vi har mulighed for at forberede os, at vi samarbejder og har pædagogisk refleksion med hinanden
  • At vi evaluerer pædagogisk praksis, både det der sker i hverdagslivet og i de planlagte aktiviteter
  • At vi støtter et godt hjemmelæringsmiljø sammen med forældrene
  • At vi har en ledelse der understøtter vores børnevision i Ribisgården

Børnenes deltagelse i egne læreprocesser er vigtige, det betyder, at de voksne skal være tilstede i nuet og lyttende engageret til det børnene fortæller. De voksne bidrager gerne med egne erfaringer og oplevelser, således børnene i samspil med de voksne bliver beriget i deres læreprocesser. Vores erfaringer og læringsmuligheder skal ses i relation til vores overordnede børnevision.

De aktiviteter vi laver sammen skal vi ikke nødvendigvis gøre mere af, men det vi gør sammen, skal vi gøre bedre. Der er så mange ting vi kan lave, men nogen gange er det måske bedre, at vi fordyber os i én ting og ikke zapper rundt alle mulige steder.

Legen

Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af livet i Ribisgården. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn. Børns spontane og selvorganiserede leg skal både anerkendes og respekteres og gives betydelig plads i hverdagen i Ribisgården. Rammesatte legeaktiviteter kan fx tage udgangspunkt i, at børn og voksne sammen reflekterer over, hvordan legen kan udformes og udvikles.

Legen er en urkraft hos børnene. Legen er dyb alvor for børn, og det er gennem legen børn får styr på sig selv, andre mennesker og hele den konkrete verden. Legen har fokus på fællesskab og en samhørighed, der opstår når mennesker leger, hvilket gælder uanset alder.

Børnene leger hele tiden, om de leger selv, med andre eller med voksne, så er al deres læring tæt forbundet med legen – en legende læring. I Ribisgården har alle børn mulighed for at lege med alle.