Organisk organisering

Organisk organisering – kvalitet i det pædagogiske arbejde

Det pædagogiske læringsmiljø bliver tilrettelagt som en organisk organisering i Ribisgården. Mulighedsrummet for børneperspektiver er opdelt i fire arenaer (scenarier). Scenariekrydset består af to akser.  X-aksen udspænder sig mellem polerne mekanisk organisering og organisk organisering. Mekanisk organisering er den strukturelle side af læringsmiljøet og organisk organisering er læringsmiljøets pædagogiske processer. På Y-aksen udspænder børneperspektiver sig mellem manipulering af børnene og inddragelse af børnene.

I vores organiske organisering oplever vi, at de pædagogiske medarbejdere tager initiativ, følger op på ideer og arbejder kreativt. Det opleves som en organisation med en fin grad af innovation.

Begrebet organisk er særligt kendetegnet som:

• Variable opgaver i forhold til pædagogernes kompetencer
  • Afdelingerne koordinerer selv indbyrdes i deres direkte kommunikation
  • Der findes stor ansvarlighed hos alle.
  • Information sker ad alle mulige kanaler.
  • Magtplaceringen er skiftende.
  • Styringen sker via informationer, feed-back og ved selvkontrol.
  • Værdsatte indstillinger er kreativitet, engagement, åben dialog og gensidig loyalitet

​​​​​En medarbejder udtrykker: I starten var det meget svært for mig, at skulle forholde mig til andre end 12 børn og 2 kolleger på stuen, men nu kunne jeg aldrig forestille mig andet. I den organiske organisering er vi der jo for hinanden, så vi lykkes i fællesskabet. Hvis min stuepædagog var syg tidligere, manglede jeg jo altid en makker, men i den organiske organisering er vi der for og med hinanden, så jeg mangler jo ikke nogen.

En anden udtrykker: Stor fan af vores organiske organisering, et åbent hus, sparre med hinanden, bliver klog på hinanden, arbejde sammen på kryds og tværs, skabe fede rammer for os selv og børnene. Glad for det ikke hedder mig og mine børn, men vi taler sammen i fællesskabet og finder en måde at lykkes på, og føler os ikke alene. Vi har et stærkt fællesskab. Det hjælper vores organiske organisering med.

Visuel pædagogisk refleksion

Fordelene ved den organiske organisering ligger i muligheden for fleksibilitet, god koordinering og god udnyttelse af medarbejdernes kompetencer. Dette til glæde for barnets mulighed for læring, udvikling, trivsel og dannelse. VI har mulighed for at se og følge barnet og skabe små justeringer i nærværsgrupperne. Disse vurderinger opstår i vores refleksive rum, som er skemalagt og foregår 3 gange ugentligt. 1 x vuggestue, 1 x børnehave og 1 x fælles mellem afdelingerne.

Visuel pædagogisk tilrettelæggelse

Vi har fokus på at arbejde visuelt med læreplanen, da vi fra forskningen ved, at visualisering blandt andet understøtter vores forståelse, vores engagement og vores hukommelse og da netop synet er vores mest dominerende sans. Når vi arbejder visuelt, med det vi kalder ”læreplanstræet”, bliver det tydeligt for medarbejdere, forældre og børn, hvordan vi i tilrettelæggelsen af pædagogiske aktiviteter kommer hele vejen rundt om læreplanstemaerne, og hvor vi lægger fokus i forhold til de enkelte aktiviteter.

Med den visuelle tilgang bliver det muligt at inddrage børn og forældre i tilrettelæggelsen på en nem og tilgængelig måde. Læreplanstræet består af en stamme, der symboliserer det læringsmiljø, vi arbejder med.
Træet har 6 grene – ét for hvert læreplanstema, samt et antal kviste, der beskriver underpunkterne i læreplanstemaerne. Vi sætter små post-it på træets grene og kviste med de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger. De små post-it, der skal forestille at være træets blade, ”plukker” vi af i vores dagligdag med børnene og er det, vores hverdag tager udgangspunkt i.